The Calculator Room

Doelgroep Basisschool de Zonnesteen, BergeijkCliëntEigen initiatief
DatumJuni 24, 2014PartnersDolf Nijsen, Sina Kazemi

Architect en leraar Dolf Nijsen gaf in april 2014 een workshop aan kinderen op een basisschool over wat een architect doet. Voor de workshop maakten ze ook een model van hun ideale school en een van de voorstellen van de kinderen was een rekenlokaal: het hele klaslokaal was een supergrote rekenmachine. Toen Dolf het ons liet zien, vonden we het een speels en briljant idee dat we graag wilden uitproberen met de klas.

Met de workshop wilden we de kinderen zowel basis van elektronische circuits bijbrengen als een hackersmentaliteit. We wilden ze laten zien dat technologie open, toegankelijk en speels kan zijn. Samen met industrieel designer Sina Kazemi ontwikkelden we snel een prototype dat we konden testen en een paar maanden later ging Dolf met ons terug naar dezelfde klas voor een pilot met de Calculator room workshop.

De workshop leunt niet op ingewikkelde technologie. Eerst maken we een zakrekenmachine open om te zien hoe een elektronische schakelaar werkt en hoe we er mee kunnen spelen door de schakelaar uit te breiden met draden en andere geleidende materialen. We zonden het LCD scherm uit via een webcam en verbonden de schakelaars van alle studenten met elkaar met spelden en draden. Uiteindelijk testte de hele klas de rekenmachine door vergelijkingen op te lossen, waarbij alle kinderen samen moesten werken om de schakelaars om te zetten.

Door de reacties van leraren geloven we dat de Calculater Room veel mogelijkheden heeft. Het is een aansprekende groepsactiviteit gericht op rekenen, maken en samenwerken. De technologie is zo eenvoudig dat leraren de workshops zelf kunnen leren geven. We kijken ernaar uit om dit project samen met scholen en leraren verder te ontwikkelen.